Hajónapló 2014. november 1.

2014. október 22. Szerda

Malaga. Tegnap a 16.45-ös Wizzair járattal érkeztünk Budapestről. Este a szállás elfoglalása előtt már csak egy nagyon vágyott vacsorára maradt időnk. Az utcán ettünk a főpályaudvar szomszédságában. A kis hotelben azonnal ágyba zuhantunk.

Dani világgá megy

Dani világgá megy

Reggelizéshez a szomszéd kávézót ajánlották a háziak. Szokatlanul kedvesek az emberek. Remélem idővel mi is kinyílunk, mert az otthoni készülődés hetei után még görcsben az agyunk. A 11.30-as busszal mentünk tovább La Lineába. Nagy megnyugvás volt másfél hónap után épségben viszontlátni a hajót. Azaz majdnem rendben. A kokpitba lépve sípolást hallottam, de ilyet a hajó még nem adott, a szomszéd motorost hittem a zaj forrásának. Amikor lementem a hajóba, nyilvánvalóvá vált, hogy a hang a „miénk”. Az akkumulátorok felől jött. Aggódva nyitottam fel a farágy deszkáit, a sípolás erősödött. Elektromos hiba egy hajóban komoly problémák forrása lehet. 500 amperórányi akku annyi energiát tárol amivel könnyedén ki lehet olvasztani a hajó alját, vagy komoly tüzet lehet csiholni. Baj azonban valójában nincs. Az ijedség okozója az inverter, ami sípolással reklamált az alacsony akku feszültség miatt, aminek okozója is részben ő volt. Készenléti állapotban is volt egy kis áramfelvétele. A szélgenerátort kikapcsolva hagytam, hogy zúgása a szomszédokat ne zavarja míg távol vagyok, a napelemeket pedig a szomszéd motoros hajók takarták. Eltartott egy ideig míg megnyugodtam. A 11,3V feszültség még nem okoz károsodást az AGM akksikban.

Elkezdődött a pakolás első fázisa. Majd követi még néhány mire a csomagküldővel napok múlva megérkező cuccainkat is elraktározzuk a hajó korántsem korlátlan méretű gyomrában. Az indulásig hátra lévő napok igazán Daninak jelentenek örömet. Játszóterezhet majd ha megjön a bringája akkor azzal is gyakorolhat. Egy hete tanult meg – váratlanul – kétkerekezni. Elemében van, nyüzsög, be nem áll a szája, osztja az észt és fárasztja szegény Laci barátunkat.

 

2014. október 23. Csütörtök

Délelőtt rakodás és bevásárlás. Végre van mit ennünk a hajóban is. Délután átballagunk Gibraltárba. Egy hajós boltban vettünk biztonsági hevedert Daninak. Felvette és abban kergette a tereken a galambokat. Egész nap lefekvésig viselte új szerzeményét. Peca készség nélkül nem akartunk kifutni az óceánra. Most volt itt az ideje a cájg megvásárlásának. A Casemates square-en megtaláltuk az ajánlott boltot, és abban a megfelelő tanácsadót. Tudtuk mi kell, mert még Szardínián megkérdeztük Virgó Ricsit: damil, és csali. A damilnak kell egy spulni, a csali acél előkével, horoggal felszerelt. Még a boltban begyakoroltuk a megfelelő csomót. Az egészet 15 méterrel a hajó után kiengedve várjuk majd a kapást. Ekkor még nem sejtettük, hogy nem is eredménytelenül.

Felfedeztük még a másnapi kirándulás járművét, a felvonót és tátottuk a szánkat a botanikus kertben és Dani mutatványain a játszótéren. Rém ügyes és megbízható. Hazafelé a táv második felét már a nyakamban tette meg úgy elfáradt. Apuka! Még nem lehet megöregedni!

Dani félcsöben még bringa nélkül. Háttérben a gibraltári szikla

Dani félcsöben még bringa nélkül. Háttérben a gibraltári szikla

Munkás kezek. A játékot is komolyan vesszük

Munkás kezek. A játékot is komolyan vesszük

A nagyágyú

A nagyágyú

 

2014. október 24. Péntek

A csomagjainkról továbbra sem tudunk semmit. Feladáskor elfelejtettem megkérdezni az azonosító számot, otthon pedig munkaszünet van. Csak reménykedhetünk, hogy időben megérkezik és el tudunk indulni. Délután a határtól buszra szállunk Gibraltárban. Kímélni kell Danit és … magunkat. Amúgy meg imád buszozni mert újdonság még. A felvonó ezeréves svájci technika, nem éppen bizalom gerjesztő állapotban. Nesze neked híres british engineering. Wifi az persze van rajta. Lehet posztoni amint leszakad alattunk. A hegyre érve majmok fogadnak. Fényképezkedünk, miközben Dani elkezd örömében sikítozni. Ez a majmoknak felhívás keringőre. Ugranak is rá, amitől ő persze jól megijed. Odaugrom, hogy elzavarjam a heves játszótársakat, mire jön az anyamajom megvédeni a kicsinyeit. Egyenesen Danira ugrik az is aki ekkor már Era karjaiban van. Az eredmény egy kis horzsolás a fején, ami azonban elég jól vérzik. Sokk. Elhúzzuk a csíkot a heves játszótársak territóriumáról. Szétnézünk a szikla peremén a Földközi tenger irányába is. Elkészülnek a kötelező fotók és már megyünk is lefelé a felvonóval a botanikus kert játszóterére feldolgozni a történteket.

Alattunk Gibraltár

Alattunk Gibraltár

 

Majmok. Kisebb és nagyobb

Majmok. Kisebb és nagyobb

A szikla tetjén

A szikla tetjén

Irány a botanikus kert játszótere

Irány a botanikus kert játszótere

Esteledik ismét, és hazafelé az ír negyedben iszunk egy jófajta Guinesst. A határon leszálló repülőgép miatt sorompót kapunk. A spanyol oldalon szelídgesztenyével zárjuk a napi örömök sorát.

Gibraltári majmok II.

Gibraltári majmok II.

2014. október 25. Szombat

A reggel a recepción indul. Amint belépek meglátom a hegyekbe rakott csomagjainkat: ruhák, Dani bringája, új nagyvitorla, könyvek, apróságok. A marinerók áthoznak mindent a hajóhoz. A bringa az első, gyorsan használható állapotba hozzuk. Dani a nap visszalévő részét a játszótéren lévő félcsőben tölti. Egyre magasabbra merészkedik az oldalfalakon. Élvezi a nyüzsgést maga körül. Néha persze előbb fogy el a lendület mint ahogy sikerül visszafordulni a hurok tetején. Ekkor nagy vigyorral kísért hason csúszás következik. A beton olyan sima, hogy semmilyen sérülést nem okoz. Már gurul is tovább egy másik vigyor kíséretében. Ja, hogy még csak egy hete tanult meg bringázni…?

A hajón közben folytatódik a pakolászás. Végtelen történet.

 

2014. október 26. Vasárnap

Az indulás napja. Reggel kijelentkezem a marinából, megnézem az időjárás előrejelzéseket. Már csak a bringákat kell elpakolni. Danit úgy kell leműteni róla. A hajózás ígérete nála is segít. Lassan kissé vonakodva indulunk. Az elmúlt hónapban annyi keresetlen tanáccsal láttak el bennünket az óceánvitorlázás mibenlétéről, hogy már szárba szökött a zabszem az alfelünkben. A hajós szakirodalom is tele van a gibraltári szoros „rémségeit” taglaló írásokkal: erős áramlatok, felerősödő turbulens szelek, meredek, hajótörő hullámok, napi 200-as brutális hajóforgalom. Mi meg itt vagyunk a kapujában. Előtte még Gibraltárban megtankolunk mindent amibe legalább 10 liter gázolaj belefér. 180 Ft-ért literjét nem hagyjuk itt nekik. 15.35-kor futunk ki az öbölbe és kezdjük a szlalomot a lehorgonyzott hajó kolosszusok között. Közben megesszük az előkészített spagettit. A dagályhoz viszonyított ideális időponthoz képest kicsit korán vagyunk, de ma amúgy sem erős az áramlat, viszont kedvező a szél. A rettegett Tarifa fokot a parthoz közelebb vesszük mint az ideális lenne. Brutális a szembeáramlat a tölcsérhatás miatt, forr a víz körülöttünk, nekünk azonban olyan jó átszelünk van, hogy így is 5 csomóval haladunk kifelé a szorosból. A fok után ránk esteledik, mi pedig fordulunk az afrikai part irányába, a gyengülő szélben felszélbe fordulva. A forgalomelválasztó sávokat derékszögben keresztezzük ahogy illik. Mire Tanger előtt ismét irányt váltunk kifele a szorosból, szinte leáll a szél. Sebaj, közben kedvezőre váltott az áramlat, a sebességünk nem csökken. Kb. 20.00 órakor az  Espartel foknál elhagyjuk a szorost és ráfordulunk Casablanca ill. a Kanári szigetek irányára. Elértük az Atlanti óceánt. A várt óceáni hullámzás teljesen hiányzik. Akár a Balatonon is lehetnénk.

 

Közvetlenül indulás előtt

Közvetlenül indulás előtt

 

2014. október 27. Hétfő

Egy hetünk van, hogy Las Palmasba érjünk. Az előrejelzés az út 720 mérföldjének (1332 km) első két harmadára gyenge, változó irányú, az utolsó harmadára kedvező északkeleti 20-25 csomós szelet jelez. A szoros után megnyugodva, vitorlával csordogálva abszolváljuk az éjszakát. Laci csak hajnalban vált le, de nem is tudnék aludni, hiszen életemben először vitorlázom ezen a nagy vízen Afrika partjai mentén. Telve a lelkem örömmel és megnyugvással, a család pedig nyugodtan alszik a farkabinban. Dani eddig nagyon jól bírja és szereti amit csinálunk. Egyáltalán nem nyűgös vagy türelmetlen. Legózik, Era olvas neki, társasoznak, kalózosat játszik és szóval tartja az egész legénységet. Viszonylag jól eszik is, ami nála nagy szó. Laci még szokja a megpróbáltatásokat, nem nagyon van ideje magára figyelni, így nem is tengeri beteg.

Másfél órát akkora ködben teszünk meg, hogy a hajó orrát alig látjuk. Szürreális élmény, körülöttünk a távolban szólnak a halászhajók ködkürtjei.

Ebéd után bekalibráljuk az autopilotot. Jól működik. Megtisztítom és lezsírozom a jobb oldali génua csörlőt.

17.30 motor áll. irány 223 fok, raum, 5,6 csomó, teljes vitorlázat

Valamiért nem éltünk az útjogunkkal...

Valamiért nem éltünk az útjogunkkal…

2014. október 28. Kedd

Egész éjjel teljes vitorlázattal haladtunk, a második felében 7-8 csomóval hasítottuk a fluoreszkáló planktonokkal teli vizet. Az elején pillangóztunk, majd bal takkon raumoltunk később pedig cirkáltunk ahogyan élesedett a szél. Napkeltével elült, de legalább nyugodt lett az ébredés, a kávézás időszaka. 9.00-ig 191 tengeri mérföldet tettünk meg Gibraltártól a nem túl fényes 4,7 csomós átlagsebességgel. Köszönhető ez annak, hogy kis szélben is vitorlázunk és csak végső esetben indítjuk el a motort.

Kávézás után bedobom a pecát. Remélem az átlagsebességünk és a halász szerencsénk egyaránt javulni fog.

9.30 Motoros vitorlázás 216 fokon, 5,6 csomóval. Elhagytuk Casablancát.

14.15 Motort leállítjuk. Szél nyugat északnyugat, sebesség 6,6-7 csomó

20 km-re vagyunk a marokkói parttól amit nem látunk, de színes festésű tradicionális formájú halászcsónakok vannak körülöttünk. Nagy bátorság ide kimerészkedni egy kis külmotorral hajtott lélekvesztővel. Vagy nagy szükség…

Kb egy csomóval segíti haladásunkat a Portugál áramlás. Szinte alig fúj a szél mégis jól haladunk. Végre van swell.  Elnyújtott gördülő dombok.

22.30 Szemből beerősödik a délkeleti szél. A nagyvitorlát egy soron reffeljük. Alig vesszük fel az irányt amikor a felhúzó kötele nagy csattanás kíséretében elengedi a vitorlát. Valami nagyot koppan mellettünk, de a felhúzó kötél nem esik be az árbocba. A sekli törhetett el, annak egy darabja koppant mellettünk, a maradék pedig tartja a csigában a felhúzókötelet. Reggelig semmit sem tehetünk, motorra váltunk, mert csak orrvitorlával a menetirányunkra merőlegesen tudnánk csak vitorlázni. A szolgálatot 23.00-kor veszem át.

Útközben. Játszótér az egész hajó

Útközben. Játszótér az egész hajó

2014. október 29. Szerda

03.00-kor leadom a szolgálatot és mély álomba zuhanok. Laci 6-kor ébreszt. Halászhálók jelzőfényeit látjuk magunk körül. Lehet, hogy csapdába kerültünk? Átveszem a kormányt, persze csak képletesen, mert az automata viszi a hajót. Kerülgetjük a hálókat. Safi előtt járunk. A család 7-kor kel. Még sötét van. Jól aludtak a motor monoton zúgása elnyomott minden más zavaró, rendszertelen zajt.

Készülődök az árbocmászáshoz, hogy visszaszerezzem a seklitörés miatt felszaladt felhúzókötél véget. Era és Dani még szürkületben lejátssza az napi első társasjáték partit. Nem lehet elég korán kezdeni.

Az áramlat lassan kedvező irányúra vált. Csekély a hullámzás, a szél említésre sem méltó. Itt az ideje meglátogatni az árboccsúcsot. Fél 10-kor felébresztem Lacit, mert szükség van a segítségére. Gyorsan végzünk. Tombol bennem az adrenalin. Ostor végén csattanónak lenni nem a hosszú élet titka. Minden egyes hullámnál én voltam a teniszlabda, az árboc az ütő. Tényleg a sekli tört el, az egyik fele már korábban. Az egyik törési felület már korrodált, de mindkettő érdekes, kristályos felületű.

Nyílt óveánon ez nem kicsi kaland, de kellett a kötélvég nagyon

Nyílt óceánon ez nem kicsi kaland, de kellett a kötélvég nagyon

Rendezzük sorainkat, vagyis újra vitorlát húzunk és irányra állunk. Alig végzünk amikor Laci kapást kiált. Alig hisszük el, hiszen ez az első. A hal az elején egy kicsit küzd, aztán mintha leakadt volna a horogról úszott a hajó után ahogy Laci csévélte fel a damilt. Biztos így fájt neki a legkevésbé. A végén megérezhette szegény, hogy mi vár rá, mert ismét elkezdett szabadulni. Kesztyűben segítettem Lacinak a zsinór behúzásában. Aztán beúszott a hajó alá hal. Gyorsan leállítottam a motort, mielőtt a propeller megszabadít minket az első halunktól, egy szép nagy arany makrélától. Biztos ami biztos a hajóba emelést nem bíztuk a szerencsére. Vágóhorog hiányában szigonnyal erősítettük meg kötődésünket egymáshoz. Így már a hal gyorsan a decken termett. Egy darabig egyik fél sem mozdult a meglepetéstől. A halat komolyabb birkózás nélkül, de némi szurkálódás árán sikerült végleg megnyugtatni. A vérfürdő nem maradt el, már rég a hűtőben pihent sok sok kilónyi finom halhús én még mindig a nyomok eltüntetésén fáradoztam. Hogy mekkora is volt valójában a hal nem tudjuk. 12-15 kilósra becsültük, hossza mint az öt éves Dani kitárt kezeinek távolsága. Az első adag sütése szinte azonnal elkezdődött. Annyi halunk lett hirtelen, hogy a további horgászat átmenetileg tiltott tevékenységgé lett minősítve a hajón. Mi a húsért, és nem önmagáért horgászunk itt az óceánon.

17.00 Szél továbbra is alig van. Orvvitorla is inkább csak a hajó stabilizálása miatt van fenn. Kedvező szelet holnap délutánra várjuk. Reméljük nem csak vacsorára jön hanem nálunk is marad a Kanári szigetekig.

Érkezik a halacska. Utunkon az első

Érkezik a halacska. Utunkon az első

Ez most mind megesszük!

Ezt a sok szép halacsakát most mind jól megesszük!

2014. október 30. Csütörtök

Az éjszakai setup: orrvitorla és motor 1800-as fordulaton. Azon kívül. hogy ismét sok hálót kellet kerülgetnünk, különösebb esemény nélkül telt az éjszaka. Hajnalban arra ébredtem, hogy nagyon billeg a hajó a hullámokon. Közel voltam a rosszulléthez. Dani szokása szerint napkelte előtt ébredt. Én még szunyókáltam a kokpitban.

A horgászat továbbra is kerülendő elfoglaltság a hajón. Laci ezért nem is siet felkelni 11.00-ig. Ekkor 262 mérföldre voltunk Las Palmastól, az uticélunktól, és 134-re az szigetcsoport legközelebbi tagjától, Alegranzától. Kb kicsivel Agadir szélessége fölött.

Fél 11-kor húztunk nagyvitorlát és állítottuk le a motort. Az oldalról érkező hullámok az eddigieknél jóval kellemetlenebbül billegtetik a hajót. Az idő tiszta, a napsütés igen erős, a levegő a szél miatt hűvöskés. A kabin hőmérséklete 26 fok.

 

2014. október 31. Csütörtök

Nehezen érkezett a reggel. A rendszertelen és rossz irányú hullámzás miatt kellemetlen nap volt a tegnapi. Dani mindezt jól tűri, de a felnőttek többé kevésbé megszenvedték. Én a kiszámíthatatlan, nehezen megvitorlázható szél miatt vagyok nyűgös. Szerencsére az olvasás leköti a figyelmem. Nem is tudom hogyan bírom. Laci a lába miatt még nehezebben viseli a mosógépben való létezést.

Reggel amikor mindenki szundikál még (az éjszakai szolgálatos már), rögtön három hangulat javító jelenség is érkezik. Meglátjuk a szárazföldet, delfinek közé érünk és látunk egy bálnát is. A szárazföld rögtön egy jellegzetes vulkáni kráter. A delfinek talán több százan is vannak. A bálna csak egy villanás… És végül a várva várt reggeli kávé.

Fööööööld!!!

Fööööööld!!!

Negatívum is van. A hajó tiszta vörös sár. Szaharai homok és éjszakai páralecsapódás keveréke. Mindenen. Kötélzeten, korlátokon, vitorlákon, párnákon. A függőleges felületeken is.

Laci próbálja átmenetileg ismét lakhatóvá tenni a hajót. Elmosogat. A reggeli élmények hatására megélénkül az élet is a hajón, pedig a hullámzás ugyanolyan kellemetlen mint tegnap.

12.00 túl vagyunk az egyesített reggelin, ebéden. 120 mérföld Las Palmasig. Elhagytuk az első szigetet.

17.45 Itt a várt jó szél. Órák óta félszélben száguldunk. Laci ebéd után még palacsintát is sütött. Exponenciálisan javul a legénység hangulata. Evés után két soron kurtítottuk a nagyvitorlát az erősödő szélben. Az új vitorla életében először. Jól áll, jó a szabása és gyorsabb is vele a hajó. A lényeg mégsem ez, hanem sokkal erősebb anyagból, jobban van megvarrva, tehát megbízhatóbb. Súlyosabb is az előzőnél, az utolsó másfél métert már csak csörlővel lehet felhúzni. Az éjszakai szolgálat váltást kihasználva le is vesszük a nagyvitorlát. Csak orrvitorlával is kellően gyorsak vagyunk.

 

2014. november 01. Szombat

Az éjszaka száguldottunk jelentősen javítva ezzel a teljes út átlagsebességén. A cél előtt 30 mérfölddel az orrvitorlát is kisebbre cseréltük, hogy lassítsuk a hajót, hogy ne sötétben érkezzünk célba. A várostól 8 mérföldre minden vitorlát leengedtem, de így is két csomóval tolt a szél. A hullámzás miatti billegés oly mértékű volt, hogy vissza kellett húznom a kis orrvitorlát, amit a csapat ébredése után nagyobbra cseréltünk. Már ismét haladhattunk, világos lett, feljött a nap. Már a nagy kikötőben jártunk amikor leeresztettük a vitorlát, hogy felkészüljünk az érkezésre, kikötésre. A marinába érve a recepció előtti pontonhoz irányítottak minket. Alig láttam a fáradtságtól. Némi tanakodás után két napra kaptunk helyet. Az éves atlanti átkelő versenyre az ARC-re közel 300 hajó érkezését várják.  A kikötő látképét az ARC-s hajók zászlódíszei határozzák meg. Nagy a nyüzsgés, hiszen ez a világ egyik legnagyobb hajós eseménye. Jó érzés a közepébe csöppenni, részesévé válni. Nem is akármire, hanem az Atlanti óceán átszelésére készül a társaság.

Átállunk a kijelölt helyünkre. Ebéd és zuhanyzás után ájultan alszom két órát. Este besétálunk a városba vacsorázni, de méginkább átmozgatni lábizmainkat, amiket az elmúlt egy hétben csak igen korlátozottan használtunk. Ismét ágyba ájulunk, és alszunk 12 órát.

 

Az ott Las Palmas. Lassan készülődünk a kikötéshez

Az ott Las Palmas. Lassan készülődünk a kikötéshez

 

Leopard of London Egy maxi yacht minden szempontból.

Leopard of London Egy maxi yacht minden szempontból.

 

 

Reklámok

Hajónapló 2014. november 1.” bejegyzéshez ozzászólás

  1. Sziasztok !

    Hát ez igen izgalmas szép menet volt! Örömmel olvastuk a részletes beszámolót !
    Nagyon tetszett a hatalmas hal, meg az árbócmászás.

    Béla

    • Sziasztok,

      Irigykedve olvasom a hajónaplótokat.
      Sok szép élményt, és kitartást a nehéz napokra!

      N.Peti

      • SZIASZTOK !

        Hát mit is mondjak ,- nagyon irigy vagyok. Ha a motorom alkalmas volna vizenjárásra máris indulnák.
        Szerencsés és élményekben gazdag utazást kívánok.

        T.Marci

  2. Sziasztok! Nagy izgalommal olvastuk a hajónaplót, a történéseket. Az élmények biztosan csodálatosak, és a kis matróz is kiválóan viseli a “megpróbáltatásokat”. Gondolom nem csodálkoztok, ha a természetes irigység belénk fészkelte magát. Szurkolunk, hogy baj nélkül folytassátok az utat, és várjuk a hajónapló újabb beírásait. Sióagárdon minden ok., de a doktor néni hiányzik, meg ti, Attila és Dani is. Az útitársatokat nem ismerjük, de biztosan kellemes tagja a legénységnek. Bő és jó irányú szelet kívánunk-Háry János és Zsuzsa.

  3. Ismét csak gratulálni tudok a hajóhoz, az elhatározáshoz, a kitartáshoz és az irodalmi értékű hajónapló bejegyzésekhez. Várom a folytatást, további jó szelet!

    Üdvözlet a legénységnek Szekszárdról!

Vélemény, hozzászólás?

Adatok megadása vagy bejelentkezés valamelyik ikonnal:

WordPress.com Logo

Hozzászólhat a WordPress.com felhasználói fiók használatával. Kilépés /  Módosítás )

Google+ kép

Hozzászólhat a Google+ felhasználói fiók használatával. Kilépés /  Módosítás )

Twitter kép

Hozzászólhat a Twitter felhasználói fiók használatával. Kilépés /  Módosítás )

Facebook kép

Hozzászólhat a Facebook felhasználói fiók használatával. Kilépés /  Módosítás )

Kapcsolódás: %s